Nyheter

Hillevi Karlsson gjorde intresset till jobb

Att ha rätt inställning och ett brinnande intresse är ofta viktigare än utbildning och bakgrund. Det vet Hillevi Karlsson som idag är supportansvarig på Griffel. I vår intervjuserie om Griffels 30 år berättar Hillevi om sin väg till IT-jobbet. 

– Datorer har alltid varit min leksak. När jag var tio år gav pappa mig en bok om HTML-programmering och från den dagen satt jag alltid framför datorn och klurade på olika lösningar. Det blev mitt stora intresse, säger Hillevi.

Hillevi skaffade sig aldrig någon utbildning inom IT, men 2014 gick hon en kurs via Växjö kommun som öppnade dörrarna för en ny inriktning.

Sommaren 2015 såg jag en spännande annons från Griffel där det stod att de sökte supporttekniker. Jag tänkte att det lät som ett jobb för mig, även om jag kanske inte hade rätt utbildning, säger hon.

Hillevi svarade på annonsen, blev kallad till intervju och fick jobbet.

– Det är fantastiskt att dom gav mig chansen. Jag tror de såg att jag hade kunskap, att jag var kundinriktad och hade ett genuint intresse.

 

Från frustration till gott humör

Nu har det gått åtta år och idag jobbar Hillevi både som supporttekniker och supportansvarig. Det bästa med jobbet är fortfarande kundrelationerna, särskilt när någon hör av sig med ett klurigt ärende. 

– Jag älskar att hjälpa människor. Ofta ringer en kund till oss och är frustrerad. Att lösa problemet, räta ut frågetecknen och få personen på gott humör är väldigt härligt.

Både Griffel och kundernas behov har förändrats under Hillevis åtta år. Vikten av bra support har ökat, och de mer mjuka värdena tar idag större plats, menar Hillevi.

– Vi har blivit mycket bättre på att inte vara så tekniska när vi kommunicerar, idag använder vi ord och termer som människor förstår. Många kunder är numera helt beroende av att tekniken fungerar, men de ska inte själva behöva fundera över hur det fungerar. Det kan man överlämna åt oss på supporten.

Snart väntar nya saker att klura på och lära sig för Hillevi och hennes kollegor. I och med att Griffel går samman med Sharp Kronoberg utökas Griffels erbjudande med nya produkter och områden. 

– Det ska bli jättespännande. Vi kommer behöva bredda oss, utbilda oss och anpassa supporten i och med att vi får fler kunder. Jag tycker alltid att vi har varit väldigt bra på att följa kundernas behov och det vet jag att vi kommer fortsätta med.

 

När började du på Griffel? 2015

Vad jobbar du med på Griffel? Supporttekniker och supportansvarig, ansvarar för att vi sköter den tekniska biten

Vad gjorde du 1993? Jag gick i första klass

Det här är Griffel för mig: Varmt, roligt och välkomnande”